Mateřská škola » Poprvé do školky

Poprvé do školky

Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě. Tato změna s sebou přináší spoustu věcí, pocitů a zážitků nejen pro vaše dítě, ale i pro vás. Nelekejte se, jestli dovednosti vašeho dítěte nejsou dokonalé jako u dětí vašich kamarádů. Neporovnávejte, nesrovnávejte. Postupem doby se to i vaše dítě určitě naučí, kamarádi ve školce jsou velkou motivační silou. Důležité je, aby se dítě do školky těšilo.

Na vás je, abyste byli trpěliví a hlavně důslední.

Abychom omezili nepříjemné pocity na minimum, prochází všechny děti v naší MŠ tzv. adaptací.

Adaptace a co to znamená?

Má-li si vaše dítě zvyknout bez problémů na nové prostředí, nové kamarády a paní učitelky, provozní zaměstnance, potřebuje k tomu určitý čas. Každé dítě je jiné, a proto i doba „zvykání“ je různě dlouhá, v naší MŠ je to obvykle 6 týdnů.

V této době musí malý človíček vyřešit spoustu úkolů, aby mohl poprvé v životě zůstat delší dobu sám, bez maminky, jinde než doma a přitom být spokojený a cítit se bezpečně. V době adaptace, pokud to hygienické podmínky dovolí, si může vaše dítě přinést vlastního menšího plyšáčka, ne hračky, ve školce máme kvalitních hraček dostatek.

Jak můžete dítěti pomoci, když jde poprvé do mateřské školy?

1. Jak mohou rodiče děti motivovat

Již před nástupem je dobré dítě se školkou pozitivně seznámit, aby se do školky těšilo. S dítětem si o mateřské škole hodně povídejte. Mluvte o tom, jak bude skvělé, až bude mít ve školce tolik nových kamarádů, co všechno se naučí, apod. Doma o školce mluvte jen hezky, nikdy děti nestrašte. Zapomeňte na věty typu "Jen počkej, ve školce se s tebou takto mazlit nebudou!" a jiné výhrůžky. Dítě by si vytvořilo negativní postoj hned před nástupem.

2. Zvykání je postupné a nenásilné

Většina dětí si musí na nový „školkový“ režim chvíli zvykat a pár slziček je normálních. Někdy i u maminek. Čas strávený v novém prostředí prožívá každé dítě jinak, některé se vždy těší, v jiném vyvolává odloučení od maminky pocity smutku, další je v prvních dnech nadšené, ale najednou se po nějakém čase objeví bezdůvodný pláč. Buďte trpěliví.

3. Neprodlužujte loučení s dítětem

Velmi důležité je zbytečně neprodlužovat ranní loučení. Využijte přede dveřmi tzv. zóny loučení, když se budete s dítětem loučit, udělejte to krátce. Mnohdy rodič (maminky) snáší odloučení hůř než dítě a přenáší na něj své obavy. Věřte tomu, že naprostá většina dětí, se brzy po odchodu rodiče uklidní.

Domluvte se na čase, kdy pro dítě přijdete (po obědě – PO O, po spinkání - PO SPA) a tuto domluvu vždy dodržte! Neslibujte, že přijdete dřív, než budete moci. Informujte každé ráno dítě, kdo pro něj přijde do školky (maminka, tatínek, babička nebo děda, teta).

4. Povídejte si s dítětem

Povídejte si s dítětem, co se mu ve školce líbilo, s čím si hrálo, co mělo dobrého k jídlu, jaké má kamarády, jestli bylo venku apod. Tyto rozhovory jsou důležité pro upevnění vztahu k mateřské škole, ale též k prohloubení vztahu mezi rodičem a dítětem. Dítě bude mít radost, že zvládne samostatný pobyt ve školce. Neříkejte doma dítěti, že to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky.

5. Informujte nás včas a předem

Informujte nás včas o zdravotních potížích a omezeních vašeho dítěte, nemocné děti do mateřské školy nevoďte - buďte ohleduplní k ostatním. Mateřská škola je zařízení, které doplňuje výchovu v rodině a vzdělání - je tedy závislá na spolupráci s Vámi - rodiči. Podělte se s námi o Vaše přání, obavy a s důvěrou se na nás obracejte. Naše rady neberte jako kritiku, ale jako jednu z cest směrem k našemu společnému cíli a tím je SPOKOJENÉ DÍTĚ.

6. Ujistěte se, že vaše dítě zná, umí, dovede...

  • své jméno;
  • poznat svoji fotografii (využíváme ji v šatně a v umývárně, aby dítě poznalo bezpečně své místo);
  • říct, že potřebuje na WC, samo si dojít na toaletu (pleny či pravidelné pomočování je nepřípustné; občas se to může stát, když se dítě zabere do hry a nestihne doběhnout na WC, počůrá se);
  • při jídle vydržet sedět u stolu na svém místě;
  • najíst se lžící a pít ze skleničky a hrníčku;
  • obléknout se a obout (u těch nejmenších paní učitelka nebo kamarádi pomohou), zvláště u oblékání je důležité nechat si dostatek času, aby se dítě mohlo samostatně oblékat, svlékat;
  • poznat si své věci (při převlékání do pyžamka, při oblékání na pobyt venku);
  • umýt si ruce, utřít si je do pověšeného ručníku; • používat kapesník (zvláště smrkání);
  • uklidit po hře hračky, věci, a další;
  • reagovat na pokyny učitelky, školní asistenty;
  • velkým přínosem je, když umí vyjádřit své pocity, co si přeje a potřebuje.